Przejdź do treści

Wielkie porządki

Karta pracy

1. Porządki Pana Języczka. Zabawa logopedyczna.
Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:

umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków);

przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu);

umył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz);

a później od wewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od wewnątrz);

po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizują wargi w koło);

gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machają językiem od jednego kącika ust do drugiego);

na zakończenie – wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę);

a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania).

2. Wysłuchajcie opowiadania czytanego przez osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo. „Pomagamy pani” Iwona Salach

W przedszkolu jest wiele do zrobienia – powiedziała pani i rozejrzała się po sali. – Będę musiała umyć klocki – dodała.

A czy ja mogę pomóc? – zapytał Piotruś.

Potrafisz? – pani uśmiechnęła się.

Nie wiem… – odpowiedział chłopiec.

Widząc jego smutną minę, pani powiedziała:

Oczywiście. Możesz mi pomóc, w ten sposób szybciej skończę pracę. Piotruś był bardzo zadowolony, że może pomóc pani Hani.

I ja…, i ja… – zawołało jeszcze kilkoro dzieci.

Dobrze – uradowała się pani. – Wy umyjecie klocki, a ja przebiorę lalki w cieplejsze ubranka.

Ja tak lubię ubierać lalki! – zawołała Basia.

Mogę ci pomóc – dodała Ania.

Dobrze – powiedziała pani – Przygotuję ubranka i możecie zabrać się do pracy. A ja pozdejmuję klocki z półek i zetrę kurze.

Pani Hania nie zdążyła podejść do półek, gdy odezwał się Kubuś:

W domu moja mama zdejmuje zabawki, a ja wycieram kurze.

Chcesz mi pomóc? – zapytała pani.

Bardzo – odpowiedział dumnie chłopiec.

Oto twoja ściereczka – i pani podeszła do półek.

Wszyscy zabrali się raźno do pracy. Po pewnym czasie w sali zapanował porządek: klocki

były czyste, lalki ciepło ubrane, a kurze z półek za sprawą Kubusiowej ściereczki – zniknęły.

Pani uśmiechnęła się do dzieci:
– Bardzo mi dzisiaj pomogliście, bez was sprzątałabym o wiele dłużej. Powiem waszym rodzicom, jakich mam dzielnych pomocników.

Dzieci były zadowolone i bardzo dumne z pochwały.

Porozmawiajcie o opowiadaniu odpowiadając na pytania:

Co chciała zrobić pani? Kto jej w tym pomagał? Co robiły dzieci? Dlaczego robimy świąteczne porządki? Jak wyglądają wiosenne porządki w waszych domach? Jak dzieci mogą pomóc rodzicom w takich porządkach?

3. „Dokończ zdanie” – zabawa słuchowa

Po zielonej łące kicają… (zające)

W kurniku kaczątka i małe… (pisklątka)

Wielkanoc to wiosenne święta, o których każde dziecko… (pamięta)

Każdy na wielkanocną babkę się skusi, bo to wypieki mojej… (mamusi)

W koszyczku schowany baranek… (wełniany)

Z koszyczkiem idziemy, święcić go… (będziemy).

4. Praca z książką cz. 3 str.40-41. Opowiedz co widzisz na ilustracji?

5. Praca z książką cz.3 str. 44. Znajdź różnice pomiędzy obrazkami.

6. Przedszkolaku, posprzątaj sam (np. swoje zabawki, swój pokój, poukładaj książki, wytrzyj kurze) lub pomóż swoim domownikom w świątecznych porządkach. Powodzenia!