Wielkie porządki
Karta pracy
1. Porządki Pana Języczka. Zabawa logopedyczna.
Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:
• umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków);
• przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu);
• umył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz);
• a później od wewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od wewnątrz);
• po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizują wargi w koło);
• gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machają językiem od jednego kącika ust do drugiego);
• na zakończenie – wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę);
• a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania).
2. Wysłuchajcie opowiadania czytanego przez osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo. „Pomagamy pani” Iwona Salach
– W przedszkolu jest wiele do zrobienia – powiedziała pani i rozejrzała się po sali. – Będę musiała umyć klocki – dodała.
– A czy ja mogę pomóc? – zapytał Piotruś.
– Potrafisz? – pani uśmiechnęła się.
– Nie wiem… – odpowiedział chłopiec.
Widząc jego smutną minę, pani powiedziała:
– Oczywiście. Możesz mi pomóc, w ten sposób szybciej skończę pracę. Piotruś był bardzo zadowolony, że może pomóc pani Hani.
– I ja…, i ja… – zawołało jeszcze kilkoro dzieci.
– Dobrze – uradowała się pani. – Wy umyjecie klocki, a ja przebiorę lalki w cieplejsze ubranka.
– Ja tak lubię ubierać lalki! – zawołała Basia.
– Mogę ci pomóc – dodała Ania.
– Dobrze – powiedziała pani – Przygotuję ubranka i możecie zabrać się do pracy. A ja pozdejmuję klocki z półek i zetrę kurze.
Pani Hania nie zdążyła podejść do półek, gdy odezwał się Kubuś:
– W domu moja mama zdejmuje zabawki, a ja wycieram kurze.
– Chcesz mi pomóc? – zapytała pani.
– Bardzo – odpowiedział dumnie chłopiec.
– Oto twoja ściereczka – i pani podeszła do półek.
Wszyscy zabrali się raźno do pracy. Po pewnym czasie w sali zapanował porządek: klocki
były czyste, lalki ciepło ubrane, a kurze z półek za sprawą Kubusiowej ściereczki – zniknęły.
Pani uśmiechnęła się do dzieci:
– Bardzo mi dzisiaj pomogliście, bez was sprzątałabym o wiele dłużej. Powiem waszym rodzicom, jakich mam dzielnych pomocników.
Dzieci były zadowolone i bardzo dumne z pochwały.
Porozmawiajcie o opowiadaniu odpowiadając na pytania:
Co chciała zrobić pani? Kto jej w tym pomagał? Co robiły dzieci? Dlaczego robimy świąteczne porządki? Jak wyglądają wiosenne porządki w waszych domach? Jak dzieci mogą pomóc rodzicom w takich porządkach?
3. „Dokończ zdanie” – zabawa słuchowa
Po zielonej łące kicają… (zające)
W kurniku kaczątka i małe… (pisklątka)
Wielkanoc to wiosenne święta, o których każde dziecko… (pamięta)
Każdy na wielkanocną babkę się skusi, bo to wypieki mojej… (mamusi)
W koszyczku schowany baranek… (wełniany)
Z koszyczkiem idziemy, święcić go… (będziemy).
4. Praca z książką cz. 3 str.40-41. Opowiedz co widzisz na ilustracji?
5. Praca z książką cz.3 str. 44. Znajdź różnice pomiędzy obrazkami.
6. Przedszkolaku, posprzątaj sam (np. swoje zabawki, swój pokój, poukładaj książki, wytrzyj kurze) lub pomóż swoim domownikom w świątecznych porządkach. Powodzenia!