W teatrze. Rodzaje teatru
Dzień dobry!
- „W teatrze” – proszę jednego z rodziców o przeczytanie dziecku wiersza Marleny Szeląg o tym tytule.
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
- Rozmowa na temat wiersza:
- W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
- Po co chodzi się do teatru?
- Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
- Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? /scenografię, scenę, kurtynę, aktorów, maski, kostiumy itp./
- Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
- Kto z was był kiedyś w teatrze? Jeżeli ktoś był, to co mu się tam podobało?
- Proszę obejrzyjcie film „Teatr – rodzaje teatru, lalki teatralne”
4. Zabawa taneczno-ruchowa „Moja lewa noga tańczy, moja prawa tańczy”
5. Zapraszam do obejrzenia filmików pt „Zadania dla małych bystrzaków, ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość
6. Praca z książką „Planeta dzieci 2” KP 2 str. 26
7. Zadania dodatkowe dla chętnych dzieci: