LOGOPEDA

mgr Emilia Bogacz

ZDALNE KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE

Zapraszam Rodziców do indywidualnych konsultacji logopedycznych  drogą mailową.  Jestem do Państwa dyspozycji pod adresem mailowym: logopeda.mojeprzedszkole@op.pl

Będę odpisywać na pytania, rozwiewać wątpliwości, udzielać porad i wskazówek do pracy z dzieckiem.

Logopeda: Emilia Bogacz

Wtorek 23.06.2020r.

Moi Kochani.
To już nasze ostatnie spotkanie z logopedycznymi zajęciami zdalnymi w tym roku szkolnym. Bardzo Wam dziękuję za współpracę, kontakt i pracę. Mocno trzymam kciuki za 6 – latki, które po wakacjach pójdą do szkoły, a Wam wszystkim życzę pięknych wakacji.
Pamiętajcie o pięknej wymowie! Zawsze. Poniżej znajdziecie tabelę motywacyjną, która ułatwi Wam wakacyjne ćwiczenia.
Nadal zapraszam Was do kontaktu poprzez mojego maila: logopeda.mojeprzedszkole@op.pl

WAKACYJNY ZESTAW PORAD I  ZABAW LOGOPEDYCZNYCH:

https://mataja.pl/2017/07/wakacyjny-zestaw-porad-i-prostych-zabaw-logopedycznych-dla-przedszkolaka/


PIONIZACJA JĘZYKA
dla 3 i 4 – latków

Buzia otwarta, broda się nie rusza, sam język podnosi się do góry, tworząc głoskę „l”:

la lo le lu ly
al ol el ul yl
ala olo ele ulu yly
lal lol lel lul lyl
alal olol elel ulul ylyl
lam lom lem lum lym
alam olom elem ulum ylym
mal mol mel mul myl

lala, Lila, lak, lok, lampa, Ala, Ola, Ela, Ula
„Lola lula lalę”, „Lusia lubi lody”, „Alka lubi lalę Oli”, „Latem latają motyle”, „Ela lubi lody”

Zabawa w ,,Język Alów”:
dodawanie ,,al” do wyrazów kończących się spółgłoską, np. lis – lisal, pies – piesal, kot – kotal, dom – domal
dodawanie ,,la” do wyrazów zakończonych samogłoską, np. oko – okola, usta – ustala, mama – mamala, krowa – kowala.

Pamiętajcie o Dniu Ojca! Poniżej znajdziecie kolorowankę dla Taty:


ĆWICZENIA 5 – LATKI

Kochani!
Dziś już prawie wakacyjnie. Powtórzmy sobie i utrwalmy wymowę głosek szumiących. Poniżej przypomnienie:

Wypełnijcie karty pracy.
I pamiętajcie o Dniu Ojca!! Mam dla Was uzupełniankę, która może być fajnym prezentem dla taty.
I nie zapominajcie o pięknej wymowie podczas wakacji! Efekty Waszej pracy ocenię we wrześniu.
Dużo słonka, dobrej zabawy, spokoju i odpoczynku.


ĆWICZENIA 6 – LATKI

Moi Drodzy!
Dziś przygotowałam zestaw typowo letnich, wakacyjnych zadań. Mam nadzieję, że nie zapomnicie o pięknej, poprawnej wymowie podczas wakacji! W wolnej chwili wypełniajcie karty pracy.
I pamiętajcie o Dniu Ojca!! Mam dla Was uzupełniankę, która może być fajnym prezentem dla taty.
Dużo słonka, dobrej zabawy, spokoju i odpoczynku.

Wtorek 16.06.2020r.

Poczytajmy Maluchowi ( 3 i 4 – latki)

Czytanie swym pociechom ćwiczy koncentrację, jest okazją do doskonalenia myślenia i mowy dziecka. Najważniejsze, by czytanie nie kończyło się tylko na czytaniu. Po zakończonej bajce czy opowiadaniu należy porozmawiać z maluchem na poruszony temat, zadać kilka pytań do tekstu, nawiązać do przeżyć dziecka.

Poniżej przedstawiam warte polecenia pozycje do czytania dzieciom.

Poezja dla dzieci:

o Jerzykowska Kalina W moim ogrodzie mieszka czarodziej, LITERATURA
o Chotomska Wanda Wiersze pod psem, LITERATURA
o Kern Ludwik Jerzy Wiersze, WILGA
o Pierga Bożena Dobre wychowanie wierszem, ZEBRA
o Maria Konopnicka dzieciom, Wyd. Olesiejuk.

Na okoliczność pojawienia się rodzeństwa:

o Bourgeois P., Clark B. Franklin i dzidziuś, Wyd. Debit
o Roncaglia S. Wielkie problem naszych dzieci. Będę miał braciszka, Wyd. WAM
o Civardi A. To nic strasznego. Będę mieć rodzeństwo, Book House
o Casalis A. Tupcio Chrupcio ma rodzeństwo, Siedmioróg

Trening czystości:

o Piotrowska E. Tupcio Chrupcio. Żegnaj, pieluszko!, WILGA
o Lindgren B., Eriksson E. Nocnik Maksa, ZAKAMARKI
o Frączek A., Wildish L. Ja już potrafię! O sukcesie na sedesie, Wyd. Debit
o Rodik B., Schuld K.M. Żegnaj, pieluszko! Jak miś polubił nocniczek, Wyd. Debit.

Baśnie, opowiadania i inne czytadła:

o Chotomska W. Wyliczanki, zgadywanki, wierszowani Kubusia Puchatka, EGMONT
o Šuplata V. Miś Pako, Dom Wydawniczy Bellona
o Księga najpiękniejszych bajek, Papilon
o Bovy J. 365 opowieści dziadka, Wyd. MAK
o Riddell Ch. W krainie Absurdii, Świat Książki
o Ślepowrońska D. Dobranoc, Mamo, WILGA
o Łochocka H. O wróbelku Elemelku, Nasza Księgarnia
o Darmas M. Uczę się dobrych manier razem z Karolem, Wyd. Olesiejuk.

Zagadki dźwiękowe dla dzieci – rozpoznaj jakie zwierzątko wydaje taki odgłos:

Poczytajki dla Rodzica:


5 – latki: Nauka dzielenia na sylaby

Sylabowy wąż: wybieramy z dzieckiem dowolną spółgłoskę, np. „t” i od niej tworzymy sylaby, które potem po dołożeniu drugiej dowolnej tworzą konkretne słowo. Np.: t-a-ta-… (ta-ta), t-a-ma-…(ta-ma)… Możemy też wymyślać jak największą liczbę wyrazów na daną sylabę.

Dzielenie na sylaby w ruchu: wskazujemy dowolny przedmiot, a dziecko dzieli go na sylaby wykonując jednocześnie dowolny ruch do wyboru: albo klaskanie w dłonie, albo tupanie nogami, albo podskakiwanie, oczywiście za każdym razem tyle razy, ile jest sylab w danym wyrazie.

Od głoski do sylaby: rodzic wypowiada dowolne słowo w podziale na głoski, np. k-o-z-a, a dziecka zadaniem jest powtórzenie tego słowa, ale już z podziałem na sylaby: ko – za.

Połączone sylaby: rodzic wymyśla dowolny wyraz dzieląc go na sylaby, np. ry – ba, końcowa sylaba wyrazu, czyli druga w tym przypadku jest teraz pierwszą w nowym wyrazie, które ma stworzyć dziecko, np. ba – za, itd.

Poćwiczcie dzielenie wyrazów na sylaby:

Wypełnijcie karty pracy:

A na koniec spróbujcie nauczyć się piosenki:


6 – latki: Ćwiczenia w dzieleniu na sylaby

Powiedz, jaką sylabę słyszysz…
w wyrazie samolot po sylabie są
w wyrazie lody przed sylabą dy
jaka jest druga sylaba w wyrazie rogi
jaką sylabę słyszysz w wyrazie parasol przed sylabą sol
jaka jest pierwsza sylaba w wyrazie domek
jaka jest przedostatnia sylaba w wyrazie kaloryfer
jaką sylabę słyszysz w wyrazie biedronka przed sylabą ka

Przyjrzyj się uważnie każdej parze wyrazów i odszukaj w nich powtarzającą się, taką samą sylabę:

korale – radio
brama – malec
globus – rebus
sala – trasa
mebel – belka
tablica – lizak
litera – tulipan
plama – makaron

Pobaw się z sylabami:

Wypełnij karty pracy:

Na koniec naucz się piosenki:

Wtorek 09.06.2020r.

Drogie Przedszkolaki!

Mam dziś dla Was ciekawą propozycję ćwiczeń. Znalazłam zadania podzielone na kolejne dni tygodnia. Zajrzyjcie do linka i spróbujcie trenować systematycznie.

A poniżej karty pracy i zadnia indywidualne dla każdej grupy.

Miłego tygodnia.

Ćwiczenia oddechowe dla 3 – latków

Służą zapobieganiu mówieniu na wdechu, umożliwiają wydłużenie fazy wydechowej oraz niwelują rozbieżności między wypowiadanym tekstem
a rytmem oddechowym. W ich przypadku należy zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na oddech i zachowania dziecka, by nie doszło do hiperwentylacji.
LEKKI JAK PIÓRKO. Zabawę tę można dostosować do jednego malucha, gdy jesteśmy sami w domu. Zdmuchujemy piórko ze stołu.
• PIÓRKOWY WYŚCIG. Na stole kładziemy obok siebie dwa piórka, które będą się ze sobą ścigać. Dziecko i mama dmuchają w piórka, a tata – sędzia patrzy uważnie które piórko jako pierwsze zakończy wyścig
i wyląduje na podłodze.
LABIRYNT. Z drewnianych klocków (bądź takich, jakie dziecko posiada w swym pokoju) budujemy prosty labirynt – tor z zakrętami. Na jego początku kładziemy lekką małą piłeczkę, na przykład styropianową. Dziecku wręczamy plastikową rurkę do napojów i zachęcamy, by dmuchając przez nią starało się przepchnąć piłeczkę przez labirynt.
GORĄCA ZUPKA. Podczas obiadu prosimy malucha, by ostudził swoją zupę, delikatnie na nią dmuchając.
BURZA W KUBECZKU. Do ulubionego kubka dziecka wlewamy soczek, kakao lub dowolny napój i prosimy, by maluch przez rurkę dmuchał w niego, tworząc bąbelki – burzę. W nagrodę może wypić piciu.
GWIZDEK. Dmuchamy w gwizdek. Krótko, jak najdłużej, a może nawet dziecku uda się zmienić intonację i wygra melodię.
DRÓŻKA. Powietrze jest stworkiem, któremu wyznaczymy ścieżkę. Chcemy, by wszedł przez nasz nosek (wdech nosem), a wyszedł buzią (wydech ustami).
URODZINY MISIA. Miś ma dzisiaj urodziny. Zapalamy mu świeczkę
i pomagamy ją zdmuchnąć. W przypadku młodszych dzieci możemy narysować na kartce tort ze świeczkami i zachęcić do dmuchania na rysunek.
ALE ŚMIESZNE! Bawimy się w naśladowanie śmiechu różnych osób, na przykład wilk w bajce o Czerwonym Kapturku śmieje się tak: „ha, ha, ha”, a Calineczka śmieje się tak: „hi, hi, hi”, a Święty Mikołaj śmieje się tak: „ho, ho, ho”, a czarownica w „Jasiu i Małgosi” tak: „he, he, he”.

Propozycje dla Maluchów:


Ćwiczenia dla 4 – latków

Kochani, z racji tego, że większość dzieci w naszej grupie posiada wymowę międzyzębową i ma kłopot z pilnowaniem swojego języka, przygotowałam na ten tydzień zestaw ćwiczeń i informacji dotyczących tego problemu.
Zapraszam.

Ćwiczenia wzmacniające język
(wymowa międzyzębowa)

• Buzia szeroko otwarta, język leży płasko na dole. Postaraj się, żeby jęzorek w ogóle się nie ruszał na dnie buzi.
• Buzia otwarta, język dokładnie czyści i wylizuje dolne ząbki od środka buzi (po ich wewnętrznej stronie).
• Buzia otwarta, język mocno wypycha dolne ząbki.
• Buzia otwarta, język mocno liże policzek od środka, z drugiej strony na policzek naciska Twoja rączka złożona w piąstkę. Język siłuje się z rączką raz po jednej, raz po drugiej stronie buzi.
• Zamykamy wargi i wypychamy językiem wewnętrzną stronę policzków. Obserwujemy w lustrze jakie fajne piłeczki tworzą się na naszych policzkach.
• Język jest malarzem. Naśladując ruchy malarza, język „maluje”: sufit (podniebienie), ściany (wewnętrzną stronę policzków). Malarz raz maluje
w zamknięciu (zamknięta buzia), a raz przy otwartych drzwiach (otwarta buzia).
• Psotny elf posmarował naszą buzię czarodziejskim klejem (miód, dżem, Nutella) – smarujemy dziecku podniebienie, a jego zadaniem jest zlizać smakołyk. Unosimy język do podniebienia twardego i przesuwamy go do podniebienia miękkiego.
• Próbujemy kląskać językiem jak koń. Czubek języka uderza
o podniebienie i z kląśnięciem opada w dół.
• Język sprząta i wymiata brud. Oblizujemy wewnętrzną powierzchnię zębów górnych i dolnych oraz szczeliny między zębami.
ŚPIEWNY JĘZOREK. Włączamy cicho muzykę i wolno śpiewamy: lalala, wysoko unosząc język do wałka dziąsłowego. Zachęcamy malucha, by namówił swój język do takiego śpiewu. Pilnujemy, by język podnosił się i był za ząbkami!

Ciekawe linki do treningu języka – wymowa międzyzębowa:

Jak wygląda pozycja wertykalno-horyzontalna języka?

Artykuł dla rodziców (pozycja spoczynkowa języka):


Ćwiczenia dla 5 – latków

W tym tygodniu trenujemy i utrwalamy prawidłową wymowę głoski Ż/RZ.

Przypominam Wam o dzióbku z warg, języku do góry i pracy szyją (bo to głoska dźwięczna). Popatrzcie na grafikę:

Utrwal prawidłową wymowę głoski Ż/RZ:

https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-z-2/

Wykonaj karty pracy:


Ćwiczenia dla 6 – latków

W tym tygodniu potrenujemy słuch fonematyczny oraz rozróżnianie głosek opozycyjnych.

Przypominajka:

Głoski S, Z, C, DZ → wargi w uśmiech, język na dole, za dolnymi zębami, zęby złączone
Głoski SZ, Ż/RZ, CZ, DŻ → wargi w dzióbek, język u góry, za górnymi zębami,
zęby zbliżone do siebie

Powtarzaj:

sa – sza, so – szo, se – sze, su – szu, sy – szy
asa – asza, oso – oszo, ese – esze, usu – uszu, ysy – yszy
as – asz, os – osz, es – esz, us – usz, ys – ysz

za – ża, zo – żo, ze – że, zu – żu, zy – ży
aza – aża, ozo – ożo, eze – eże, uzu – użu, yzy – yży

ca – cza, co – czo, ce – cze, cu – czu, cy – czy
aca – acza, oco – oczo, ece – ecze, ucu – uczu, ycy – yczy
ac – acz, oc – ocz, ec – ecz, ucz – uc, ycz – yc

dza – dża, dzo – dżo, dze – dże, dzu – dżu, dzy – dży
adza – adża, odzo – odżo, edze – edże, udzu – udżu, ydzy – ydży

Zagraj w grę usprawniającą głoskowanie i słuch fonematyczny:

Wypełnij karty pracy:


Wtorek 02.06.2020r.

Ćwiczenia słuchowe dla Maluszków

CISZA. Siedzimy razem w ciszy, wsłuchując się w odgłosy dochodzące zza okna: śpiewa ptak, jedzie samochód, pada deszcz, szczeka pies. Później wspólnie opowiadamy o tym, co każde z nas słyszało (zaczyna dziecko).

MOJE MINI INSTRUMENTY. Angażujemy malucha do wykonania własnych instrumentów perkusyjnych: w pojemniczek po jajku niespodziance sypiemy różne ziarenka, w kubeczek po jogurcie – groch
i owijamy taśmą klejącą, do dwóch drewnianych klocków mocujemy taśmą papier ścierny, dwie zakrętki ze słoiczków po jedzeniu dla dzieci łączymy nitką i zakładamy na palce, garnki i drewniane łyżki to świetna perkusja. Gdy instrumenty są gotowe, zapraszamy tatę na koncert.

PIOSENKI MOICH ZABAWEK. Wybieramy trzy zabawki dziecka. Podajemy jedną z nich maluchowi i śpiewamy dwa wersy piosenki. Tak samo postępujemy z pozostałymi dwiema zabawkami. Układamy wszystkie trzy zabawki przed dzieckiem, śpiewamy wybraną piosenkę
i prosimy, by maluch pokazał do której zabawki ona pasuje. Dobrze jeśli piosenki pasują tematycznie do zabawek, na przykład: do pluszowego misia wybieramy:

Jadą, jadą misie, lalalalala,
Śmieją im się pysie, tralala lala.
Do kolejki możemy zaśpiewać:
Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka,
Konduktorze łaskawy, zawieź nas do Warszawy.
Do lalki zaś pasuje:
Zuzia, lalka nieduża
a na dodatek, cała ze szmatek.

• TELEFON. Ćwiczenie to nie tylko zapewnia świetną zabawę, stymulację słuchu, ale także pewnego rodzaju eksperyment naukowy dotyczący dźwięku. W dnie dwóch plastikowych kubeczków po jogurtach robimy nożyczkami małe dziurki. Przez otwory przewlekamy żyłkę
i zawiązujemy jej końce wewnątrz kubeczków tak, by nie wypadła. Mama bierze jeden kubeczek, dziecko drugi, oddalają się od siebie, naprężając żyłkę i opowiadają sobie przez telefon swoje tajemnice.

A na koniec razem z Sową Mądrą Głową nauczymy się pięknie mówić samogłoski:


Ćwiczenia dla 4 – latków

Zerknijcie na poniższą kartę pracy. Następnie głośno i wyraźnie nazwijcie obrazki:

Pokoloruj kolorowankę z literą K:

Czytanka:

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,540022-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

Gra:

Skuteczna logopedia:

https://www.youtube.com/watch?v=oD_-RGfHXuE


Ćwiczenia dla 5 – latków

Zerknijcie na poniższą kartę pracy. Następnie głośno i wyraźnie nazwijcie obrazki:

Książeczka do zrobienia 🙂

Fajowa gra:

Druga fajowa gra:

Karty pracy do wykonania:


Ćwiczenia dla 6 – latków

Dziś proponuję Wam ćwiczenia z biedronką Wiolettą. Mam nadzieję, że będzie to dla Was miła odmiana:

A następnie zapoznajcie się z logopedyczną grą:

Na zakończenie wykonajcie karty pracy:


Wtorek 26.05.2020r.

Kochani!

W tym tygodniu chcę Wam zaproponować ciekawy sposób nauki. Przygotowałam dla Was autorskie fiszki do poprawnej wymowy głosek. FISZKA to taka mała karteczka zawierająca z jednej strony hasło, a z drugiej jego objaśnienie.

Poniżej znajdziecie link do Waszych fiszek. Mam nadzieję, że Wam się spodobają i ułatwią naukę wymowy.

https://quizlet.com/pl/508733890/logopedia-uczymy-sie-pieknie-mowic-flash-cards/?i=2vx8jn&x=1qqW


ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA 3 i 4 – LATKÓW

Ćwiczenia motoryki narządów mowy
Mają na celu uzyskanie zręcznych, celowych ruchów języka, warg, policzków i podniebienia. Uwrażliwiają i usprawniają aparat artykulacyjny.

Ćwiczenia języka:
KTO MA DŁUŻSZY JĘZYK? Mama, tata i dziecko organizują zawody i sprawdzają kto z nich ma najdłuższy język. Szeroko otwieramy buzię
i wysuwamy język do przodu na brodę:

WAHADEŁKO ZEGARA. Otwieramy szeroko buzię, by zrobić duży otwór zegara. Przez niego wychodzi wahadełko: czubkiem języka dotykamy na przemian kącików warg.
KONIK. Próbujemy kląskać językiem jak koń. Czubek języka uderza
o podniebienie i z klaśnięciem opada w dół.
NAGRODA. Na zakończenie zabawy możemy dać dziecku cukierka do ssania, a najlepiej lizaka, co również ćwiczy język:

Ćwiczenia warg:
CAŁUSKI. Układamy wargi w dzióbek i ślemy buziaki.
CUDACZNE MINKI. Robimy raz smutną, a raz wesołą minkę (płaskie rozciągnięte wargi), a także minę obrażoną (nadęte wargi) i złą (wąski pasek z warg). Możemy opowiada dziecku krótkie historyjki, których bohaterowie będą przeżywali radość albo smutek, a zadaniem malucha będzie zilustrowanie minką tych uczuć.

MOTOR. Jedziemy motorem: głośno i jak najdłużej parskamy wargami.
RYBKA. Wysuwamy wargi do przodu i poruszamy nimi jak ryba.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
PAPCIO – CHRAPCIO. Próbujemy wydawać odgłos chrapania na wdechu i wydechu.
CHORY KOTEK. Bawimy się w chorego kotka i naśladujemy jego zachowania: ziewamy, kaszlemy, płuczemy gardło, połykamy tabletki
i pijemy syrop.
STRAŻ POŻARNA. Wydajemy odgłosy: eo – eo, au – au, ay – ay.
PTASIA KOLACJA. Bawimy się w ptaszki, które piją wodę ze źródełka: połykamy kropelki wody z rozchylonymi wargami i językiem uniesionym do podniebienia.

Ćwiczenia policzków:
CHOMIK. Bawimy się w chomika, który ukrył w policzkach swoje zapasy: nadymamy policzki.
BALONIK. Robimy z buzi balon: pompujemy do niego powietrze,
a potem spuszczamy je, a balonik raz rośnie, raz maleje. A teraz robimy balonik raz z jednego, a raz z drugiego policzka.
ŚWINKA CHUDZINKA. Wciągamy policzki maksymalnie do wewnątrz buzi aż na zęby i pokazujemy jak wygląda chuda świnka.

Ćwiczenia żuchwy:
KROKODYL. „Kłapiemy” zębami jak krokodyl: język trzymamy nieruchomo przyklejony do podniebienia i energicznie opuszczamy żuchwę.
SZUFLADA. Rytmicznie wysuwamy i cofamy żuchwę.
ŁÓDECZKA. Nasza żuchwa jest łódką na morzu: delikatnie i powoli przesuwamy żuchwę na boki.
GUMA DO ŻUCIA. Udajemy, że żujemy gumę: przy zamkniętych wargach ruszamy żuchwą.


Kochane 5 latki!


Spróbujcie dziś głośno i wyraźnie nazwać przedstawione poniżej obrazki. Następnie, klaszcząc w dłonie, podzielcie ich nazwy na sylaby: LO – KO – MO – TY – WA. Na PEWno Wam się uda.

https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX1%252BUQlO7sfpoBtBxf5TnKoMBXANL8hRjgBLa9mLB8kFKCyLUULs0Q%252FJ0?gameType=solo

I nie zapomnijcie, że dziś Dzień Matki!! Możecie skorzystać z kolorowanki, którą dla Was znalazłam.


Drogie 6 – latki!

Spróbujcie dziś pogłoskować. To bardzo ważna umiejętność, która będzie Wam potzrebna w szkole do nauki czytania i pisania. Nazwijcie obrazki, które są poniżej. Pod każdym z nich jest tyle kratek, ile głosek w wyrazie. Postarajcie się podzielić nazwę na głoski, czyli przegłoskować słowo.

Następnie przypomnijmy sobie graficzne obrazy głosek, czyli litery. Posłuchajcie wierszyka o alfabecie i sprawdźcie czy pamiętacie wszystkie z nich.

A na koniec zróbcie trening buzi i języka:

https://quizizz.com/admin/quiz/flashcards/5e7bc59abaf00b001cc28aec?q=%2Fjoin&source=summary

I pamiętajcie o Dniu Mamy!!


Pobaw się buzią i językiem


Kochane Przedszkolaki!

Dziś przygotowałam dla Was niespodziankę. Chciałabym, żebyście wspólnie z rodzicami (a może rodzeństwem) wzięli udział w teleturnieju. Takim prawdziwym, jak w telewizji!

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania w LOGOPEDYCZNYM MILIONERZE. Dajcie znać jak Wam poszło.

Powodzenia!


Wtorek 19.05.2020r.

Ćwiczenia rytmizujące dla 3 – latków

Dziś ćwiczenia rytmizujące, które polegają na odtwarzaniu rytmu poprzez wytupywanie, wyklaskiwanie czy wygrywanie. Rytm jest początkiem liczenia. Umiejętność liczenia ze wskazywaniem pojawić się może bardzo wcześnie – już około 2 – 3 roku  życia.

MARSZ. Proponujemy dzieciom rytmiczny marsz, które rytm może być odtwarzany klaskaniem, tupaniem lub uderzaniem w bębenek.

ADRES JAK Z NUT. Na melodię znanej dziecku prostej piosenki, na przykład „Pszczółki Maji”, śpiewamy krótkie wiadomości: imię, nazwisko dziecka, adres. Gdy dziecko opanuje tekst i melodię, wprowadzamy przytupywanie w jej rytm.

KÓŁKO GRANIASTE. Dzieci chwytają się za ręce i tańcząc w rytm piosenki, śpiewają:

Kółko graniaste,

Czworo kanciaste.

Kółko nam się połamało,

A my wszyscy bęc!

W trakcie śpiewania możemy zmienić tempo piosenki. Zacząć bardzo wolno i przy każdej następnej zwrotce śpiewać coraz szybciej.

ACH, JAK PRZYJEMNIE. Śpiewamy piosenkę, chodząc z dzieckiem po pokoju i „wiosłując” ramionami. W kolejnym wykonaniu zwiększamy tempo piosenki i ruchów:

Ach, jak przyjemnie kołysać się wśród fal,
Gdy szumi, szumi woda i płynie sobie w dal.
Ach, jak przyjemnie, radosny słychać śpiew,
Gdy szumi, szumi woda, a w żyłach szumi krew.
I tak uroczo, tak ochoczo serca biją w takt,
Gdy jest pogoda, szumi woda, czego jeszcze brak do szczęścia.

RYTM. Usiądźcie z dzieckiem na podłodze naprzeciw siebie. Wybieraj proste wzory rytmiczne (na przykład dwa klaśnięcia w ręce, uderzenie w udo lub dywan) i prezentuj maluchowi. Dziecko powtarza. Starszak może zamknąć oczy i spróbować powtórzyć rytm ze słuchu. Zabawę tę możemy również poprowadzić wybijając rytm pałeczkami na bębenku (możemy wówczas pobawić się w „Magiczne pałeczki”).


ZADANIA DLA 4 – LATKÓW

Dziś mam dla Was karty pracy do wypełnienia.

Chcę Was również zachęcić do wspólnego czytania. Posłuchajcie uważnie krótkiego opowiadania o chłopcach w Waszym wieku. Następnie opowiedzcie Rodzicom tę historię własnymi słowami. A może spróbujecie opowiedzieć o tym, co Wy lubicie robić w domu lub na dworze?


ZADANIA DLA 5 – LATKÓW

W tym tygodniu pracujemy nad rozróżnianiem głosek. Macie do wypełnienia karty pracy. Powodzenia!


ZADANIA DLA 6 – LATKÓW

Dziś proponuję Wam grę, dzięki której poćwiczycie słuch fonematyczny, potrzebny do poprawnej wymowy, ale też nauki czytania i pisania:

Następnie wykonajcie karty pracy z głoską „R”. Jest ich sporo, więc starczy Wam do następnych zajęć w przyszłym tygodniu.

Ściskam Wam na odległość, ale cieplutko.

Wtorek 12.05.2020r.

Gotowe propozycje zabaw i ćwiczeń do zastosowania w domu dla 3 – latków

ZWIERZĘCE ODGŁOSY. Głośno i powoli czytamy wierszyki Wandy Chotomskiej i zachęcamy, by dziecko naśladowało słyszane w utworach głosy i dopasowało je do odpowiednich obrazków.

Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: kwa, kwa!
Na polu: kra, kra!
Przed kurnikiem: kukuryku!
Kokoko w kurniku.
Koło budy słychać: hau!
Na progu: miau!
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu.

Jedzie pociąg – fu, fu, fu.
Trąbi trąbka – tru tu tu
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum

Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap, kap, kap
Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy
A wąż syczy – sy, sy, sy
Baran beczy – be, be, be
A owieczki –me, me, me.


Ćwiczenia dla 4 – latków

1.Opowiedz, co widzisz na obrazku:

Jaka to pora roku?
Jakie zwierzęta widzisz?
Jakie owady dostrzegasz?
Jakie rośliny wypatrzyłaś/wypatrzyłeś?

2.Połącz obrazek z wyrazem i powtórz głośno, wyraźnie uzyskane wyrażenie:

3. Uzupełnij zdania odpowiednimi nazwami obrazków:

4. Na koniec narysuj własnego misia według instrukcji w wierszyku. Pokoloruj go i nadaj mu imię:


ĆWICZENIA DLA 5 – LATKÓW

1.Nazwij obrazki i podziel te nazwy na sylaby. Która sylaba nie pasuje?

2.Połącz wyrazy z odpowiednimi obrazkami. Powtórz wyraźnie i głośno utworzone wyrażenia:

3.Powtórz zdania. Odpowiedz na pytania:

4. Wybierz 4 obrazki i na ich podstawie ułóż swoją historyjkę. Opowiedz ją mamie lub tacie.


ĆWICZENIA DLA 6 – LATKÓW

Dziś mam dla Was karty pracy do wypełnienia. Dotyczą one głoski „R”.

Powodzenia!


Wtorek 04.05.2020r.

Ćwiczenia 3 – latki

Drodzy rodzice Maluszków!

Dziś proponuję naszym najmłodszym Przedszkolakom ćwiczenia ortofoniczne. Utrwalają one prawidłową wymowę oraz ukazują poprawne brzmienie wyrazów i połączeń wyrazowych. Zapobiegają powstawaniu wad wymowy i korygują je u dzieci tego wymagających. Prowadzone w formie zabawowej wyzwalają radość, rozluźniają i cieszą maluchy.
MEGAFON. Wspólnie z dzieckiem ozdabiamy dwie tekturowe tuby po ręcznikach papierowych. Następnie „stają się” one naszymi megafonami – jeden dla mamy i jeden dla malucha. Chodzimy po całym mieszkaniu, głośno i wyraźnie wykrzykując hasła, na przykład: „Witamy rodzinę!”, „Dzisiaj są urodziny Karola!”. Przez megafony możemy też wzywać na śniadanie, obiad, drzemkę czy ogłaszać koniec zabawy.
SŁOWA. Mama podaje literkę (u starszaków może to być sylaba). Zadaniem pociechy jest wymyślić słowo zaczynające się od tej litery. Na przemian raz mama, raz dziecko wymyślają wyrazy aż skończą się pomysły. Przed trzecimi urodzinami maluch może sam podać literkę od
TEATRZYK KUKIEŁKOWY. W dolnej części framugi drzwi mocujemy prześcieradło lub obrus taśmą dwustronną na takiej wysokości, by dobrze byli widoczni nasi mali aktorzy. Pierwsze przedstawienia mogą opierać się o ulubiony wierszyk dziecka i powinny być wystawiane najpierw tylko dla mamy, potem dla rodziców i rodzeństwa. Należy wówczas stosować jak najwięcej wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
OPOWIEŚĆ TERAPEUTYCZNA. Biorąc pod uwagę obecne lęki, kłopoty albo fascynacje dziecka możemy stworzyć opowiadanie z nim
w roli głównej. Jeśli nie mamy wprawy w improwizacji, możemy wcześniej spisać historię na kolorowych kartkach. Poniżej zamieszczam przykładową opowieść o „Dzielnym rycerzu Karolu i nocniku”:
Pewnego dnia dzielny rycerz Karol jechał po lesie na swym rumaku. Niestety, było mu bardzo niewygodnie, gdyż przeszkadzała mu duża pielucha, którą jeszcze nadal nosił. Nagle przed koniem pojawił się groźny smok. W jego łapach Rycerz Karol zauważył piękną księżniczkę. Karol postanowił ją uratować, bo dziewczynka obiecała mu za to całą górę pysznych ciasteczek. Niestety, duża pielucha była tak niewygodna, że rycerz nie zdążył i smok porwał księżniczkę do swojej groty.
Smutny Karol wrócił do swego domu. Wyciągnął spod łóżka nocnik, który dała mu kiedyś mama. Postanowił zdjąć niewygodną pieluchę i nauczyć się siusiać do nocnika. Trwało to dwa dni.
Wreszcie rycerz Karol za każdym razem potrafił korzystać z nocnika
i mógł wyrzucić pieluchę. Wsiadł na swego rumaka i pojechał do groty smoka. Nie miał niewygodnej pieluchy, więc świetnie poradził sobie ze smokiem i uratował księżniczkę.
W nagrodę dostał górę ciasteczek i ogromny pyszny tort.

MOJA KSIĄŻKA. Zbieramy zdjęcia osób z rodziny, zwierząt
i przedmiotów z otoczenia dziecka. Każde z nich naklejamy na brystol. Tworzymy okładkę, na której będzie widniało zdjęcie dziecka. Dziurkaczem robimy otwory i zawiązujemy wstążeczki, tworząc książkę. Młodsze maluchy mogą zacząć od słuchania opowieści mamy o każdym obrazku, starszaki mogą już same opowiadać co przedstawia zdjęcie
i tworzyć własne historie. Rodzic musi zwracać szczególną uwagę na poprawność wymowy dziecka.

A na zakończenie mam dziś dla Was kolorowankę. To Syriusz – jeden z symboli Unii Europejskiej i jej maskotka. Możecie sprawdzić w książce, albumie lub internecie jak on wygląda. Pokoloruj i pochwal się swoją pracą na facebbokowej stronie przedszkola. Powodzenia!


Ćwiczenia 4 – latki

Moi drodzy!

Dziś przygotowałam dla Was zagadki o Unii Europejskiej i jej krajach.  Pamiętacie, że 9 maja obchodzi ona swoje święto? No, to zaczynamy! Zgaduj i dopasowuj obrazki.

Nad tym krajem wieża Eiffla pnie się do góry,
jakby chciała dotknąć ogromnej chmury.
Jego mieszkańcy dziwne rzeczy uwielbiają,
ślimaki i żabie udka z apetytem zajadają.(Francja)

Pyszne sery, czekolada, każdy łasuch się zajada.
Potem rowerem na wyprawę wyruszy
i popatrzy jak wichura wiatrak poruszy. (Holandia)

Tym krajem rządzi królowa,
swych poddanych bronić gotowa.
Chociażby przed potworem z Loch Ness.
Co to za kraj, czy już wiesz? (Wielka Brytania)

Lody, pizza, makarony,
to nasz przysmak ulubiony,
a gdy będziemy najedzeni,
gondolą rzeczkę przepłyniemy. (Włochy)

Gdy piłkarze z tego kraju mecz rozgrywają,
wszyscy kibice przed telewizorami siadają.
Może jednak wolisz zatańczyć flamenco,
Lub walkę z bykiem stoczyć wielką. (Hiszpania)

Nie chodź na wycieczki piesze,
Pojedź lepiej mercedesem.
Bo w kraju, o którym mowa,
Jest fabryka samochodowa. (Niemcy)

Pytanie nietrudne – to każdy przyzna:
jak się nazywa twoja ojczyzna? (Polska)

Obejrzyj film, z którego dowiesz się wielu ciekawych rzeczy, poznasz nowe słowa:

https://www.youtube.com/watch?v=-DiYVWo5n1E

Na zakończenie spróbuj rozwiązać Quiz o Unii Europejskiej. Poproś o pomoc starsze rodzeństwo lub rodzica. Niech sprawdzą swoją wiedzę razem z Tobą:

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,8039c-unia_europejska.htm

Dla relaksu pokoloruj flagę Unii Europejskiej i pochwal się nią na facebookowej stronie przedszkola:

Ćwiczenia 5 – 6 latki

Dzień dobry, Kochani.

Dziś chcę, żebyśmy poćwiczyli prawidłową wymowę wyrazów oraz używanie ich w odpowiednich formach w zdaniu. Mam dla Was karty pracy do wykonania.

Kiedy już je wykonacie, wspólnie z dorosłym poczytajcie opowiadania o Unii Europejskiej. Pewnie Wasze Panie przypomniały już Wam, że 9 maja obchodzi ona swoje święto. Poczytajmy zatem:

https://www.superkid.pl/opowiadanie-lobuziaki


W wolnej chwili obejrzyjcie film, dzięki którym dowiedzie się wielu ciekawych informacji, poznacie nowe słowa:

A na koniec spróbujcie rozwiązać quizy. Może poprosicie o pomoc starsze rodzeństwo lub rodzica? Też mogą sprawdzić swoją wiedzę:

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,8039c-unia_europejska.html

https://samequizy.pl/ile-wiesz-o-europie-i-unii-europejskiej/

Wtorek 28.04.2020r.

LOGOPEDYCZNE WYZWANIE

Kochane Przedszkolaki! Drodzy Rodzice!

Tak dawno już się nie widzieliśmy… Tęsknię za Wami wszystkimi, za zajęciami w gabinecie, wspólnie. Nawet nie wiem czy ćwiczycie w domu i zaglądacie tu, na moją zakładkę, w której chciałam co tydzień się z Wami spotykać. Dlatego wymyśliłam coś!

Wyzywam Was do logopedycznej rundy!! Kto chętny?

Proponuję wyzwanie. Przedstawiam Wam dziś trzy moje ulubione ćwiczenia. Waszym zadaniem jest je naśladować. Poproście mamę lub tatę, by zrobili Wam zdjęcie i pochwalcie się nimi na naszej facebookowej stronie przedszkola. Możecie też zrobić wyzwanie dla mnie i wymyślić swoją minę. Ja wtedy spróbuję ją wykonać i prześlę Wam zdjęcie. Z niecierpliwością czekam na fotki. Rodziców też zapraszam.

Kto da radę? Kto podejmuje wyzwanie?

Oto moje propozycje:

Sięgnij językiem do nosa. Postaraj się dotknąć czubkiem języka swojego noska.


Umieść kredkę lub ołówek między wargą górną a nosem. I spróbuj ją utrzymać podnosząc dzióbek z warg do góry.


Zrób rurkę z języka!


Ćwiczenia 3 – latki

PROPOZYCJE PIOSENEK, WIERSZYKÓW I RYMOWANEK ROZWIJAJĄCYCH SŁUCH I MOWĘ DLA MALUSZKÓW

Na pewno każda mama pamięta takie utwory ze swego dzieciństwa. Nie chodzi tu o gwiazdorskie ich wykonanie, ale o zachęcenia dziecka do wspólnego śpiewania i recytacji. Maluch ćwiczy pamięć, prawidłową wymowę, poznaje rytm i intonację. Ważne, by wszystko było fajną zabawą.

1.Pokazywanka

Policzymy, co się ma –

– mam dwie ręce, łokcie dwa,

Dwa kolanka, nogi dwie –

– wszystko pięknie zgadza się.

Dwoje uszu, oczka dwa,

No i buzię też się ma.

A że buzia dużo je –

– chciałbym buzie też mieć dwie!

2. Wyklaskiwanka

Raz rybki w morzu brały ślub

W podmorskiej fali plusk, plusk, plusk.

I wtem wieloryb nagle wpadł

I całe towarzystwo zjadł!

3. Wierszyk

W pokoiku, na stoliku stało mleczko i jajeczko.

Przyszedł kotek, wypił mleczko, a ogonkiem stukł jajeczko.

Przyszła mama, kotka zbiła, a skorupki wyrzuciła.

Przyszedł tata, kotka schował, a mamusię pocałował.

4. Zabawa paluszkowa

Sroczka kaszkę warzyła, ogonek sobie sparzyła.

Temu dała, temu obiecała, temu na miseczkę, temu w skorupeczkę,

A temu nic nie dała i frr, do lasu poleciała.

5. Wyklaskiwanka

Kosi, kosi łapci, pojedziemy do babci,

Od babci do mamy, mama da śmietany.

Kosi, kosi łapci, pojedziemy do babci, babcia da nam kaszki, a dziadzio okraszki.

Kosi, kosi łapci, pojedziemy do babci, od babci do taty, tam jest pies kudłaty.

6. Zabawa paluszkowa

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

Jak jeden nie może, to drugi mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

Jak drugi nie może, to trzeci mu pomoże.

…, to łokieć mu pomoże.

…, to ramię mu pomoże.

…, to noga mu pomoże.

…, to głowa mu pomoże.

Ciekawe linki:

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,598372-czesci_ciala.html

http://pisupisu.pl/przedszkole/w-zoo


Ćwiczenia 4 – latki

Moi kochani!

Dziś ćwiczenia dla tych z Was, którzy trenują ze mną wymowę głoski „K”.

Pamiętamy: czubek języka na dole, tył języka cofa się w stronę gardełka:

ka, ko, ku, ke, ky, ki

ak, ok, ek, uk, ik, yk

aka, oko, eke, uku, yky, iki

Utrwalamy głoskę „K” w wyrazach:

kapa, kanapa, kawa, kasa, kabel, kamień, kalosze, koc, koń, kosa, koza, kolej, komin, kowal, kolacja, kopalnia, kolonia, korale, koszula, kefir, kęs, kępa, kula, kura, kuźnia, kuchnia

bajka, balkon, foka, jajko, lalka, ławka, mleko, oko, okno, piłka, pokój, pułapka, ukłon, puka, pakuje

bak, bałwanek, lejek, lek, lok, mak, niemowlak, obok, ołówek, pająk, palnik, pilnik, pyłek, wek, wnuk

kajak, kakao, kalka, kawka, kamionka, kamyk, kanapka, klamka, klepka, kminek, kok, kolanko, kolebka, kolejka, konewka, konik, kubek, kujawiak, lekko, pakunek

Nazwij zwierzęta:

Na koniec garść linków:

http://pisupisu.pl/przedszkole/znajdz-litere

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,6038d0-jaki_kolor_ma.html


Ćwiczenia 5 – latki

Moje drogie „szumiące” dzieciaki!

Dziś utrwalanie szumienia i głoski „SZ”. Zapraszam do wspólnej nauki i zabawy.

Powtarzamy:

Myszek sto do norki szło:

SZO, SZO, SZO, SZO, SZO, SZO

Wtem wybiegły koty dwa:

SZA, SZA, SZA, SZA, SZA, SZA

A, że były bardzo złe

SZE, SZE, SZE, SZE, SZE, SZE

To złapały myszki dwie

SZE, SZE, SZE, SZE, SZE, SZE

Potem jeszcze zjadły trzy

SZY, SZY, SZY, SZY, SZY, SZY

I ostrzyły ciągle kły

SZY, SZY, SZY, SZY, SZY, SZY

Ale, że im brakło tchu

SZU, SZU, SZU, SZU, SZU, SZU

Nie złapały wszystkich stu

SZU, SZU, SZU, SZU, SZU, SZU

“Szpak”

Szedł po drodze szpak do szkoły się uczyć,

i tak sobie śpiewał:

szpu- szpu,

szpa- szpa,

szpo- szpo,

szpe- szpe,

szpi – szpi…

Taki śmieszny szpak,

co uczyć się chciał.

„SZ” na początku wyrazu:

sz – minka, sz – mata, sz – pak,

sz – pilka, sz – pital, sz – patułka,

sz – katułka, sz – pulka, sz – koła,

sz – kielet, sz – kiełko, sz – klanka,

sz – tuka, sz – kło, sz – kodnik,

sz – lak, sz – loch, sz – ron,

sz – mer, sz – nur, sz – nurek,

sz – nurówka, sz – para, sz – paragi,

sz – protki, sz – klarnia, sz – klany

„SZ” na końcu wyrazu:

tu – sz, ko – sz, kalo – sz,

my – sz, afi – sz, fini – sz,

gula – sz, tu – sz, klo – sz,

baga – ż, banda – ż, figla – rz,

je – ż, kalenda – rz, kołnie – rz,

nó – ż, kucha – rz, pieka – rz,

młyna – rz, tale – rz, wą – ż,

pióropu – sz, ry – ż, gara – ż,

maryna – rz, piep – rz, ku – rz

Zabawa Mały – duży:  mama wypowiada zdania, a Ty wybrzmiewasz głoskę „SZ”:

Mały Tomek, duży Toma – sz.

Mały Miłek, duży Miło – sz.

Mały Darek, duży Dariu – sz.

Mały Tymek, duży Tymoteu – sz.

Mały Arek, duży Arkadiu – sz.

Mały Mati, duży Mateu – sz.

Mały Irek, duży Ireneu – sz.

Mały Tadzio, duży Tadeu – sz.

A na koniec linki:

http://pisupisu.pl/przedszkole/dopasuj-literki

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,5972cc-ubrania.html


Ćwiczenia 6 – latki

Witajcie, 6 – latki!

Już pewnie prawie potraficie prawidłowo wymawiać głoskę „R”. Dla tych, którzy już opanowali tę umiejętność oraz dla tych, którzy dopiero zaczęli przygodę z rrrrrr, mam dziś ćwiczenia, dzięki którym nasze języki będą potrafiły świetnie wibrować przy wymowie tej głoski.

Jak każde ćwiczenia języka – robimy codziennie!

Trzymam za Was kciuki.

CODZIENNE ĆWICZENIA JĘZYKA DO GŁOSKI „R”

1) „Guma do żucia” Wyobraź sobie, że twój język to guma do żucia, jest ona w twoim ulubionym smaku. Spróbuj żuć swój język, tak jak zwykle żujesz gumę balonową.
2) Dzisiaj „Dzień mlaskania”, a to oznacza, że możesz mlaskać do woli.  Narysuj na kartce swoje ulubione danie, pokaż jak je jesz, nie zapomnij o mlaskaniu.
3) „Deser” Po obiedzie czas na deser. Spróbuj  naśladować ssanie cukierka czubkiem języka.
4) „Wyścigi konne” Zamieniamy się w konie, jesteśmy na torze wyścigowym i bierzemy udział w zawodach, liczy się wytrzymałość, wygrywa ten, kto dłużej kląska językiem.
5) „Odpoczynek” Wyścig był bardzo meczący, a konie się bardzo zmęczyły, dlatego otwieramy teraz lekko buzie, język leży płasko i wykonujemy wdechy i wydechy ustami.
6) „Karmimy konie” Po odpoczynku czas nakarmić konie, teraz twój język to widły, którymi zbiera się siano dla koni i wrzuca do pojemników. Wysuń szeroki język na dolne zęby, a następnie unieś na górną wargę, pamiętaj, aby język był cały czas szeroki, w przeciwnym razie siano spadnie na ziemię.
7) „Śnieżna chmura” Jesteś śnieżną chmurą, za chwilę na czubek twojego języka położę skrawki papieru. Twoim zadaniem jest je zdmuchnąć.
8) „Drukarka” Twoja buzia to drukarka, a język to papier. Spróbuj wysunąć język z buzi, przeciskając go przez zbliżone do siebie zęby.
9) „Pieczątki” Teraz twój język będzie stawiał pieczątki na kopertach. Twoje zęby to koperty. Koperty są ułożone na dwóch półkach; górnej i dolnej. Dotykaj językiem każdego zęba osobno, zarówno u góry jak i na dole.

Na koniec wskaż wyrazy, w nazwach których słyszysz głoskę „R”:

Ciekawe linki:

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/72/literowanie-na-ekranie

https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/7/pomieszane-litery

Wtorek 21.04.2020r.

Drodzy Rodzice! Kochane dzieciaki!

W tym tygodniu kolejna porcja zdań usprawniających naszą wymowę, czyli druga część  z serii:

„DOMOWE ŁAMAŃCE JĘZYKOWE”

Poniżej znajdują się zdania na ten tydzień do wspólnego powtarzania. Zamieńmy mówienie na świetną zabawę!

Wpadł ptak do wytapetowanego pokoju.

Jerzy nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży.

Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą.

Cześć Czesiek! Czeszesz się częściej często, czy częściej czasem?

POWODZENIA!


Dzień dobry, Kochane 3 i 4 – latki

Dziś ćwiczenia dla tych z Was, którzy mają kłopoty z głoskami F i W. Przypominam, że trzeba górnymi ząbkami delikatnie przygryźć dolną wargę, by pięknie wypowiedzieć te głoski. No, to zaczynamy!

Wolno i wyraźnie powtarzaj:

FA FO FE FU FY

AF OF EF UF YF

AFA OFO EFE UFU YFY

WA WO WE WU WY

AWA OWO EWE UWU YWY

WA – FA, WO – FO, WE – FE, WU – FU, WY – FY

FA – WA, FO – WO, FE – WE, FU – WU, FY – WY

WAF WOF WEF WUF WYF


MATERIAŁ WYRAZOWY DO POWTARZANIA

F:

fala, foka, fajka, Fela, fosa, fotel, futro, farma, farba, fuzja,

kufel, lufa, pufa, sofa, ufo, telefon, kafel,

lew, paw, kilof, puf, pif – paf

W:

woda, wada, wanna, wata, wałek, welon, wujek, Wacek, waga,

wagon, walec, Wanda, wazon, wędka, wojna, wózek, Wojtek,

kawa, kowal, ława, uwaga, mewa, nowy, oliwa, owoce, ulewa

kolorowanka do druku:

W nagrodę podsyłam Wam dźwiękowe linki:

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/jakie-zwierze-slyszysz

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,80358e-odglosy_zwierzat.html


Dzień dobry, moje 5 – latki!

Ostatnio trenowaliśmy wymowę głoski SZ, dziś pora na głoskę CZ.

Powtarzaj wolno i wyraźnie, pamiętając o dzióbku z warg i języku u góry w buzi:

cza   czo   cze   czu   czy

acz   ocz   ecz   ucz   ycz

acza            ocza             ecza            ucza            ycza

aczo            oczo             ecza            uczo            yczo

acze            ocze             ecze            ucze            ycze

aczu            oczu             eczu            uczu            yczu

aczy            oczy             eczy             uczy            yczy

A teraz spróbuj rozwiązać zagadki. Co to może być? Dopasuj obrazek.

Cóż to za garnuszek,

Postawię na gazie,

By gotować wodę

Dla mamy na kawę?      

W lecie ma daszek,

Zimą – pomponik.

Włożysz ją –

Zimno cię nie dogoni!

Na równe kostki

Ją połamiemy

I wszystkie dzieci

Poczęstujemy.

Brązowe, czarne, szare –

Zawsze masz jedną parę.

Zamykasz je przed spaniem,

Otwierasz, kiedy wstaniesz

Kolorowa wstęga

Na niebie się mieni.

Utkana jest z deszczu

I słońca promieni

Ma małą główkę,

nóżkę i piętkę.

Drzwi nam otworzy,

gdy są zamknięte

Nie smakują mu cukierki,

Nie smakują lody.

Za to z apetytem wielkim

Zbiera kurz z podłogi

W nagrodę podsyłam Wam ciekawe linki:

http://pisupisu.pl/przedszkole/ubrania

https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,793fb6-niepasujace_slowo.html


Drogie 6 – latki!

Jakiś czas temu wykonywaliście w domach podane tu przeze mnie ćwiczenia wstępne do głoski R. Dziś kolejny etap: ćwiczenia na wywołanie wibracji języka. Mam nadzieję, że z pomocą rodziców pójdą Wam one świetnie. Najważniejsze, by wykonywać je króciutko, ale codziennie. Najlepiej przed lustrem.

Zaczynamy!

-Szeroki, luźny język na wałku dziąsłowym i tam zostaje. Jednocześnie parskamy wargami. Język zaczyna wibrować.

-Szeroki, luźny język na wałku dziąsłowym. Nabieramy powietrza nosem
i energicznie wypuszczamy je przez środek uniesionego języka. Język odrywa się i wibruje, tworząc „tr”.

-Wypowiadając głoskę „ż” opuszczamy szczękę, język zostaje u góry na wałku i wibrując, przechodzi w głoskę „r”.

-Wypowiadając głoskę „l”, podbijamy brodę kilka razy.

-Wypowiadając głoskę „l”, potrącamy palcem wędzidełko.

A w nagrodę podsyłam Wam literkowe linki:

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/na-jaka-literke

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/abecadlo

http://pisupisu.pl/przedszkole/slowo-na-literke

Wtorek 14.04.2020r.

Drodzy Rodzice! Kochane dzieciaki!

Proponuję konkurs wymowy: „DOMOWE ŁAMAŃCE JĘZYKOWE”

Poniżej znajdują się zdania na ten tydzień do wspólnego powtarzania. Zamieńmy mówienie na świetną zabawę!

W czasie suszy szosa sucha. Sasza szedł suchą szosą.

Cesarz często czesał cesarzową.

Czy tata czyta cytaty Tacyta?

Dzięcioł pień ciął.

I cóż, że cesarz ze Szwecji?

POWODZENIA!

FAJNE ZABAWY Z ELEMENTAMI TERAPII RĘKI
DO WYKORZYSTANIA W DOMU

PAMIĘTAJMY!

Ćwiczenia dłoni, małej motoryki pobudzają i stymulują te same ośrodki w mózgu, które odpowiadają za mowę

Zabawy w wodzie ciepłej i zimnej na przemian

▪ przelewanie, wylewanie wody z butelki, chlapanie, zbieranie wody gąbką;

▪ robienie pianki: dolewamy płynu do kąpieli i mocno bijemy po wodzie rękami;

▪ zabawa pianką: branie pianki na rękę, przekładanie na inne części ciała, zdmuchiwanie.

Zabawy w substancjach gęstych

▪ Zabawy papką ryżową (rozgotowany na papkę ryż z zachowaną strukturą ziarnistą): zgniatanie, przeciskanie przez palce, robienie kulek, uklepywanie placuszków, przenoszenie łyżką.

▪ Spaghetti (ugotowane spaghetti): przenoszenie, uklepywanie, mieszanie), wyciąganie pojedynczych nitek makaronu, naciąganie, rozciąganie, ciąganie po stole ruchem wężykowym.

Zabawy w materiale sypkim (kasze, pszenica, siemię lniane, fasola):

▪ dzieci zanurzają ręce w naczyniach z ziarnem, przesypują ziarno rękami, garnuszkami, łyżką,

wyjmują pojedyncze nasiona (groch), mogą je posiać lub posadzić;

▪ segregowanie ziaren wg kształtu lub wielkości – dłonią, szczypcami, pęsetą;

▪ wyławianie ziaren z wody – jak wyżej;

▪ wkładanie ziarenek do butelki (odkręcanie i zakręcanie zakrętek);

▪ wsypywanie ziaren do butelek za pomocą lejka.

Ćwiczenia 3 – 4 latki: PRZYIMKI

Kochani, popatrzcie na obrazek i spróbujcie określić gdzie znajduje się kot. Pomocnice wyrazy dla Was to: za, nad, pod, w obok, przed, na, pomiędzy.

ZADANIE DLA CHĘTNYCH: Wybierz swoją ulubioną zabawkę. Może być to misio, lalka, autko, ludzik z Lego… Kładź go w różne miejsca w swoim pokoju, domu i mów gdzie się znajduje.

Powodzenia !

Ćwiczenia 5 – 6 latki: UTRWALAMY NASZE SZUMIENIE

Moi drodzy, mama nadzieję, że Wielkanoc minęła Wam wesoło i radośnie.

Dziś postaramy się utrwalić poprawną wymowę głosek szumiących. Poniżej znajdują się rysunki i opisy, które przypomną Wam jak to się prawidłowo robi. Popatrzcie, poróbcie miny przed lustrem i do dzieła! Myślę, że świetnie sobie poradzicie.

Kiedy już potrenujecie wymowę głosek SZ, Ż/RZ, CZ i DŻ zapraszam Was do powtarzania wyrazów z głoską SZ. Znacie to zadanie, bo wykonujemy je na zajęciach i w domu. Staramy się wypowiadać wyraz głośno, wyraź nie i z pięknym SZ. Wyrazy, które sprawiają Wam kłopot, powtarzajcie częściej razem z dorosłym.

Trzymam kciuki!

MATERIAŁ WYRAZOWY DO UTRWALANIA PRAWIDŁOWEJ WYMOWY
GŁOSKI „SZ”

szafa, szatnia, szopa, szalik, szabla, szachy, szelki, szuflada, szufelka, szyba, szyja, szyny, szynka, szydełko, kasza, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, koszulka, kieszeń, wieszak, groszek,

szofer, szeroki, kaszel, puszek, szary szalik, szerokie szelki, nasza szatnia, koszyk gruszek,

szmata,szminka,szpachla,szpak,szpada,szpilka,szpinak,szpital,szpatułka,szkatułka,szpulka,sztacheta,
sztuka,sztaba,szkapa,szkielet,szkiełko,szklanka,szkło,szkodnik,szkoła,szkutnik,szlaban,szlak,szloch,
szwalnia,szron,szkarlatyna,szklarnia,szmer,sznur,sznurowadło,sznurek,sznurówka,szpara,szparagi,
szprycha, szprotka

szpakowaty,szpulkowy,sztabowy,sztywny,szklany,szkodliwy,szlachetny,szkaradny,szkarłatny,szparagowy,sztandarowy,szeroki

szabla,szablon,szachy,szafa,szafka,szafot,szakal,szal,szalik,szalupa,szałwia,szampon,szata,szatyn,szafirszafran,szarlotka,szarotka,szarada,szarfa,

szaruga,szatniarka,szarpie,szefowa,szejk,szelka,szelma,
szept,szew,szereg,szermierka,szyb,szyba,szydełko,szyfon,szyja,szyna,szybuje,szybkowar,szyfr,szoruje,szorstki,szum,szuflada,szufla,szufelka

busz,fałsz,finisz,gulasz,jarosz,kiermasz,pióropusz,ratusz,kalosz,mysz,tusz,kosz,klosz,plusz,bagaż,bajarzbandaż,bednarz,figlarz,handlarz,

hotelarz,jeż,kalendarz,kołnierz,kurz,malarz,kucharz,makijaż,
nietoperz, nóż, pieprz, piłkarz, talerz, wąż, ryż

kasza,kaszanka,groszek,maszyna,myszy,koszyk,uszy,przebój,przebudowa,przedpokój,przygoda,
przylądek,krzywda,przerwa,bażant,koleżanka,oranżada,plaża,porządek,brzydal,grzywa,grzyb,wyżeł,
befsztyk, biszkopt,domieszka,poduszka,kształt,bursztyn,puszka,pieluszka,grzmot,grzbiet,bieżnik

Wtorek 07.04.2020r.

JEŻYKI

Kochani, większość z Was ma bardzo uparte języki… Pamiętacie o ich pilnowaniu? Ząbki muszą być złączone, a język nie może wchodzić pomiędzy nie! W domku starajcie się często powtarzać materiał wyrazowy, który macie w zeszytach, pilnując języka. A kiedy już potrenujecie, proponuję Wam naukę przez zabawę.

Kiedy już przypomnicie sobie jak prawidłowo wymawiamy S, a Wasze języki przypomną sobie, że muszą pozostać w buziach i nie wsuwać się między ząbki, to zapraszam do fajnej gry.

Poniżej podaję link:


LISKI

Kochani, większość z Was już rozpoczęła trening poprawnej wymowy głoski SZ. W domku starajcie się często powtarzać materiał wyrazowy, który macie w zeszytach. A kiedy już potrenujecie, proponuję Wam naukę przez zabawę .

Kiedy już przypomnicie sobie jak prawidłowo wymawiamy SZ, zapraszam do fajnej gry z jej udziałem. Graliście kiedyś w kółko i krzyżyk? Spróbujcie to zrobić z głoską! Poniżej podaję link:


SÓWKI

Kochani, niektórzy z Was zaczęli ze mną treningi doskonalące język i przygotowujące go do poprawnej wymowy głoski R. Inni już ćwiczą tę głoskę. A jeszcze inni świetnie ją wymawiają. Dla Was wszystkich propozycja nauki przez zabawę .

Kiedy już przypomnicie sobie jak prawidłowo wymawiamy tę najtrudniejszą głoskę, zapraszam do fajnej gry z jej udziałem. Poniżej podaję do niej link:


MOJE SÓWKI!

Jak tam Wasze lapbooki? Czy komuś udało się stworzyć swoją książkę o ćwiczonej głosce? Mocno trzymam kciuki i sprawdzam facebookową stronę przedszkola w poszukiwaniu Waszych propozycji

Wasza Pani Logopeda


Ćwiczenia 3 – 4 latki

Kochane Trzy i Czterolatki!

 Zauważyliście, że przyszła Wiosna? Wyjrzyjcie przez okno

A później spróbujcie wspólnie z mamą lub tatą przeczytać wiosenne opowiadanie. Rodzic czyta tekst, a Wy uzupełniacie nazwami obrazków – tak jak to nieraz robiliśmy na zajęciach.


Ćwiczenia 5-6 latki

Kochane Pięcio i Sześciolatki!

Lada chwila Wielkanoc .Spróbujcie wspólnie z mamą, tatą lub starszym rodzeństwem przeczytać świąteczne opowiadanie. Dorosły czyta tekst, Wy uzupełniacie nazwami obrazków – tak jak to nieraz robiliśmy na zajęciach.


Życzę Wam zdrówka i spokoju na nadchodzące Święta Wielkiej nocy. Pani Emilka.

Wtorek 31.03.2020r.

Ćwiczenia 3 – 4 latki

ĆWICZENIA WYMOWY SAMOGŁOSEK

  • Przyjmij wygodną pozycję. Myśl o czymś miłym i uśmiechaj się do siebie. Oddychaj spokojnie, wciągając powietrze przez nos. Na wydechu bezgłośnie wymawiaj samogłoskę „a” cały czas uśmiechając się do siebie. To samo wykonaj kolejno z samogłoskami o, u, i, y, spróbuj także „e”
  • Wymawiaj samogłoski w podanej kolejności – zaczynając od maksymalnego rozwarcia buzi, zmniejszając je stopniowo do minimalnego, a następnie w odwrotnej kolejności:

a e y i     a o u     i y e a     u o a

  • Wymawiaj opozycyjne pary samogłosek, najpierw wolno, następnie w coraz szybszym tempie:

a i     a i     a i    i a    i a     i a

a u    a u    a u   u a   u a    u a

u i     u i     u i    i u    i u     i u

  • Wymawiaj poszczególne sekwencje samogłosek na jednym wydechu:

a    e   y    i     o    u

a    o   u    e    y    i

a    i    u    e    o    y

a    y   o    i     u    e

  • Wymawiaj pary samogłosek, najpierw rozdzielnie, później wymawiaj je łącznie:

a a    a e     a y     a i    a o    a u

e a    e e     e y     e i    e o    e u

y a    y e     y y     y i    y o    y u

i a     i e      i y      i i      i o     i u

o a    o e    o y    o i     o o    o u

u a    u e    u y    u i     u o    u u

  • Wymawiaj dokładnie samogłoski w następujących układach. Najpierw w wolnym tempie, później coraz szybciej, ale starając się, by każda głoska brzmiała wyraźnie:

a e i o u y ą ę

e i o u y ą ę a

i o u y ą ę a e

o u y ą ę a e i

u y ą ę a e i o

y ą ę a e i o u

ą ę a e i o u y

ę a e i o u y ą

  • Oprzyj brodę na dłoni, po to, by odczuć ruch żuchwy. Wymawiaj głoski rozdzielnie:

a-e    e-a     y-a      i-a     o-a     u-a

a-y    e-y     y-e      i-e     o-e     u-e

a-i      e-i      y-i       i-y     o-y     u-y

a-o    e-o     y-o     i-o     o-i      u-i

a-u    e-u     y-u     i-u     o-u     u-o

  • Wymawiaj jak najdłużej samogłoskę „a” na jednym tonie. To samo powtórz z samogłoskami: u, o, y, e, i.
  • Wymawiaj samogłoski najpierw rozdzielnie, później łącznie:

u, u, u, …… uuuuuuu…..

o, o,o, ….. oooooooo…..

a,a,a,…. aaaaaaaaa…….

e, e, e,…. eeeeeee………

i, i, i,…… iiiiiiiiiiii………

y, y, y, ……. yyyyyyy……

  • Wymawiaj samogłoski a, o, e, u, i, y najpierw bezgłośnie, później szeptem, półgłosem oraz głośno.
  • Starannie wymawiaj następujące połączenia, nie zacierając brzmienia samogłosek:

u ALI     a ALA       o ALI

u ELI     a ELA       o ELI

u IRKI   a IRKA      o IRCE

u OLI     a OLA       o OLI

u ULI     a ULA       o ULI


Ćwiczenia 4 latki

Spróbuj nauczyć się wierszyka:

Szedł po drodze smok

do szkoły się uczyć.

I tak wciąż powtarzał:

sma-sma, smo-smo, smu-smu,

sme-sme, smy-smy, smą-smą, smę-smę.

Taki zielony smok, co uczyć się chciał.


Ćwiczenia 5-6 latki

Uważając na poprawną wymowę, powtórz wyrażenia i dopasuj je do obrazków:

górzyste wybrzeże nad morzem

czysty zeszyt w teczce

pyszna drożdżówka w rączce

duży latający szybowiec

dzikie zwierzęta w dżungli

czerwony wóz strażacki


Ćwiczenia 6 latki

ĆWICZENIA JĘZYKA DO GŁOSKI „R”

  • Energiczne, wielokrotne wybrzmiewanie:
  • te, te, te,
  • ty, ty, ty,
  • de, de, de,
  • dy, dy, dy.
  • Naśladowanie różnych odgłosów:
  • rybki – plum, plum,
  • indyka – gul, gul,
  • bociana – kle, kle,
  • chodaków – klap, klap,
  • mycia – chlapu, chlapu,
  • jazdy konnej – patataj.
  • Śpiewanie różnych melodii na sylabach:
  • la, la, la,
  • lo, lo, lo,
  • le, le, le,
  • lu, lu, lu,
  • ly, ly, ly.
  • Coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej la lo lu le.
  • Szybkie kilkukrotne powtarzanie:
  • nalapatada,
  • nolopotodo,
  • nelepetede,
  • nuluputudu,
  • nylypytydy.
  • Coraz szybsze i wielokrotne wypowiadanie zbitki bd.
  • Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:
  • bda, bdo, bde, bdu, bdy,
  • pta, pto, pte, ptu, pty,
  • bda – pta,
  • bdo – pto,
  • bde – pte,
  • bdu – ptu,
  • bdy – pty.
  • Przyspieszone wielokrotne wybrzmiewanie:
  • tedamwa,
  • tat tedat,
  • ente dente,
  • lelum polelum,
  • tla, tlo, tlu.

Porównaj w lustrze. Ułóż buzię w ten sam sposób i głośno wypowiedz głoskę:

ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA

Huśtawka:  przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby

Świnka:  mlaskać

 Konik stuka kopytkami:  kląskać

Glonojad: przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi

Wiewiórka maluje sufit: oblizywać podniebienie czubkiem języka ( pędzlem ) przy otwartej buzi

Muchomor:  „malować” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi

Dzięcioł: „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi

Kochane SÓWKI

W związku z przerwą w naszych zajęciach mam dla Was ciekawą propozycję.

Chciałabym, by każdy kto uczęszcza do mnie na zajęcia, spróbował stworzyć lapbooka. Pewnie nie wiecie co to jest… Poproście rodziców, by włączyli Wam na you tube filmik instruktażowy jak go stworzyć. To taka Wasza książeczka na kolanie.

Każdy z Was niech stworzy taką pozycję z głoską, którą ostatnio ćwiczyliśmy.

Pochwalimy się dziełami i stworzymy z nich wystawę, kiedy wrócimy do przedszkola. Możecie także zrobić zdjęcia i pochwalić się swoimi lapbookami na facebookowej stronie przedszkola.

Filmik instruktażowy

https://www.youtube.com/watch?v=-YghqFOiGBw

Pozdrawiam Was serdecznie.

Wasza pani Emilka logopedka

Wzbogacanie zasobu leksykalnego

Jednym z podstawowych składników systemu językowego obok gramatyki jest słownictwo. Praca w tym zakresie powinna zmierzać do wprowadzania nowych słów, wzbogacania słów już znanych o nowe znaczenia, a także włączania słów w różnorakie relacje.

  •  przyswajanie słownictwa dotyczącego najbliższego otoczenia  dziecka: rodzina, dom, przedszkole, podwórko, zwierzęta, części ciała
  • nazywanie osób i wykonywanych przez nie czynności (zawody)
  • posługiwanie się słowami określającymi:  położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, obok; nisko – wysoko) zabawa „ gdzie jest miś?”,
  •  kierunek (w przód – w tył; do góry- na dół)  wielkość (duży- mały)
  • rozpoznawanie kolorów (Staś może pokazywać paluszkiem)
  • zabawa „wrzuć kulę do kosza w kolorze…”,
  •  poznawanie zbiorów przedmiotów,
  •  gromadzenie przedmiotów mających wybraną cechę wspólną (wielkość, kolor, przeznaczenie),
  •  porównywanie zbiorów: dużo, mało, tyle samo.

Codzienne czynności wspomagające rozwój mowy

Dialog, rozmowa z dzieckiem

Najważniejszym nauczycielem jest matka, która już w czasie życia płodowego swego potomka powinna mówić do brzucha, opowiadać, śpiewać i zachęcać do tego ojca dziecka, gdyż jego głosu łatwiej słuchać maleństwu.
W okresie niemowlęctwa należy także czytać, a potem pytać i odpowiadać na pytania malucha. Zaleca się, by w najbliższym otoczeniu stosować stale „kąpiel słowną”. Już noworodkowi należy na przewijaku opowiadać co robimy i co zdarzy się za chwilę. Dziecko odpowiada nam w sposób na jaki pozwala mu jego etap rozwoju.

W trakcie codziennych czynności należy mówić do dziecka, na przykład podczas ubierania nazywać części garderoby, podczas kąpieli – części ciała malucha, podczas zabawy – przedmioty. Wypowiedzi dorosłych powinny być poprawne językowo, a ponadto przekazywane powoli i wyraźnie. Używamy krótkich zdań i prostych słów oraz unikamy mowy dziecięcej, by nie dostarczać nieprawidłowych wzorców.

Głośne czytanie

Wszyscy rodzice wiedzą, że czytanie swym pociechom ćwiczy koncentrację, jest okazją do doskonalenia myślenia i mowy dziecka. Najważniejsze, by czytanie nie kończyło się tylko na czytaniu. Po zakończonej bajce czy opowiadaniu należy porozmawiać z maluchem na poruszony temat, zadać kilka pytań do tekstu, nawiązać do przeżyć dziecka.

Warte polecenia są: poezja dla dzieci, bajki, opowiadania, baśnie, a także

słuchowiska nagrane na płytach CD. Te ostatnie uczą skupienia oraz rozwijają wyobraźnię. Ułatwiają pracę rodzicom, narzekającym na brak czasu, a także świetnie umilają długie podróże samochodem całej rodzinie. Zazwyczaj zachęcają one wykonaniem znanych artystów. Pamiętać jednak należy, że nic nie zastąpi kochanego głosu i bliskości mamy czy taty.

Piosenki, wierszyki, rymowanki

Na pewno każda mama pamięta takie utwory ze swego dzieciństwa. Maluch ćwiczy pamięć, prawidłową wymowę, poznaje rytm i intonację. Ważne, by wszystko było fajną zabawą. Możemy urządzić Świąteczny Teatr, który na każde rodzinne święta i uroczystości będzie wystawiał sztukę złożoną
z wcześniej przygotowanych wierszyków czy piosenek. Będzie to także fantastyczny prezent dla babci, dziadka czy taty.

Zeszyty z zadaniami

Zeszyty te są świetnym sposobem na wspieranie rozwoju dziecka
w domu. Zapobiegają przyszłym ewentualnym trudnościom w nauce czytania
i pisania, uruchamiają uśpiony potencjał malucha, kształtują zdolność spostrzegania, koordynacji ręka – oko, logicznego myślenia, poprawiają zdolności manualne, wyobraźnię i koncentrację. To pierwsze elementy nauki poprzez fajną zabawę, która zapewnia dziecku sukces. Zachętą są ciekawe, kolorowe zadania i – uwielbiane przez dzieci w omawianym wieku – naklejki.

Czasopisma

Wielu rodzicom zapewne wydaje się, że to za wcześnie na tego typu lekturę, że dziecko jest za małe. Osobiście jednak kieruję się w tym przypadku zasadą „im wcześniej, tym lepiej”, podobnie jak z czytaniem książek. Owszem, początkowo zakupiona gazetka nie posłuży w całości wszystkim założonym dla niej celom, ale nauczy i przyzwyczai do siebie.

Na rynku dostępna jest masa kolorowych, zachęcających dodatkami pisemek dla najmłodszych. Pamiętajmy jednak, że wartość merytoryczna większości pozycji jest mocno wątpliwa.

Mycie zębów

Codzienna toaleta umożliwia nie tylko utrwalenie obowiązku, ale też tworzy możliwość prostych ćwiczeń stymulujących narządy artykulacyjne dziecka. Podczas mycia zębów maluch uczy się prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej, płukania ust, wypluwania. Może też szczoteczką delikatnie masować język, wnętrze policzków i warg – samodzielnie lub z pomocą rodzica. Później możemy wspólnie wysuwać języki i oglądać je w lustrze – czy na pewno są czyściutkie. Język może zaś sprawdzić każdego ząbka czy jest śliski
i czysty.

Gry, układanki, zabawki interaktywne Stanowią wzbogacenie i rozszerzenie pomocy, jaką zapewniają opisane wcześniej zeszyty zadań. Ponadto umożliwiają świetną zabawę całej rodzinie, podczas której dorośli mogą zadawać pytania, inicjować rozmowy z dziećmi, stymulując w ten sposób rozwój mowy i prawidłowej komunikacji. Poza tym zabawy polegające na wymianie i naprzemiennych reakcjach (budowanie wieży z klocków, zabawa w łapki lub piłką) sprzyjają rozwojowi mowy

Zachęcam do skorzystania z darmowych ćwiczeń i gier logopedycznych na stronach:

www.mimowa.pl

www.learningapps.org (język polski→logopedia)

www.domologo.pl

www.logopestka.pl

www.logopedarybka.pl

www.eprzedszkolaki.pl

www.yummy.pl