„J jak jajko”

  1. Posłuchajcie wiersza czytanego przez osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo lub posłuchajcie nagrania.

Jan Brzechwa „Jajko”

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.

Kura wyłazi ze skóry,

Prosi, błaga, namawia: – Bądź głupsze!

Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,

A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:

– Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.

A ono właśnie się trzęsie

I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,

Że jajka łatwo się tłuką,

A ono powiada, że to bajka,

Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: – Chodź, to cię wysiedzę.

A ono ucieka za miedzę,

Kładzie się na grządkę pustą

I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: – Nie chodź na ulicę,

Bo zrobią z ciebie jajecznicę.

A jajko na to najbezczelniej:

– Na ulicy nie ma patelni.

Kura mówi: – Ostrożnie! To gorąca woda!

A jajko na to: – Zimna woda! Szkoda!

Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą

I ugotowało się na twardo.

https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk

Rozmowa na temat wiersza.

  • kim był ten wiersz?
  • Jakie było to jajko?
  • Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?
  1. „Do czego potrzebne nam są jajka?” – zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają różne przeznaczenia jajek.
  2. J jak…” – wymyślcie jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski J. Przykłady: jajko, jamnik, jednorożec, jaszczurka, jagody, jabłko, jeż, jarzębina, jogurt, Justyna, Jadwiga, Jurek, Jarek itd.) Spróbujcie także odszukać wyrazy, które mają głoskę J w środku lub na końcu. (np. kajak, kraj, pojemnik, pajac, pokój, klej itd.)
  3. Spójrzcie teraz jak wygląda literka J. Spróbujcie ją napisać paluszkiem po śladzie.

5. Podręcznik cz. 3 str. 36.
Dzieci odpowiadają na pytanie, które jajko zniosła przepiórka. Znajdują i rysują drogę -wyznaczają ją obrazki, których nazwa zaczyna się głoską j.

6. Wprowadzanie litery J.

Za zgodą rodziców obejrzyjcie filmik pomagający w poznaniu literki i rozwoju słuchu fonemowego.

7. Zeszyt grafomotoryczny str. 55
Dzieci rysują obrazek po śladzie i kolorują jaja. Następnie rysują szlaczek po śladzie.

Skip to content