„J jak jajko”
- Posłuchajcie wiersza czytanego przez osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo lub posłuchajcie nagrania.
Jan Brzechwa „Jajko”
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: – Bądź głupsze!
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
– Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: – Chodź, to cię wysiedzę.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: – Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.
A jajko na to najbezczelniej:
– Na ulicy nie ma patelni.
Kura mówi: – Ostrożnie! To gorąca woda!
A jajko na to: – Zimna woda! Szkoda!
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk
Rozmowa na temat wiersza.
- kim był ten wiersz?
- Jakie było to jajko?
- Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?
- „Do czego potrzebne nam są jajka?” – zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają różne przeznaczenia jajek.
- J jak…” – wymyślcie jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski J. Przykłady: jajko, jamnik, jednorożec, jaszczurka, jagody, jabłko, jeż, jarzębina, jogurt, Justyna, Jadwiga, Jurek, Jarek itd.) Spróbujcie także odszukać wyrazy, które mają głoskę J w środku lub na końcu. (np. kajak, kraj, pojemnik, pajac, pokój, klej itd.)
- Spójrzcie teraz jak wygląda literka J. Spróbujcie ją napisać paluszkiem po śladzie.
5. Podręcznik cz. 3 str. 36.
Dzieci odpowiadają na pytanie, które jajko zniosła przepiórka. Znajdują i rysują drogę -wyznaczają ją obrazki, których nazwa zaczyna się głoską j.
6. Wprowadzanie litery J.
Za zgodą rodziców obejrzyjcie filmik pomagający w poznaniu literki i rozwoju słuchu fonemowego.
7. Zeszyt grafomotoryczny str. 55
Dzieci rysują obrazek po śladzie i kolorują jaja. Następnie rysują szlaczek po śladzie.