W świecie ekonomii

O lekcji: Podczas 5 lekcji w ramach drugiej edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców” uczestnicy wyruszą do świata finansów, by dowiedzieć się czym jest „pieniądz”, jaka jest jego historia oraz jakie jest jego znaczenie w życiu człowieka. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się jaka jest różnica między potrzebą a zachcianką.

 

Cel ogólny lekcji: kształtowanie świadomości dzieci o otaczającej nas rzeczywistości, której finanse są integralną częścią

 

Cele szczegółowe lekcji:

  • przedstawienie dzieciom podstawowych pojęć takich jak: pieniądz, pensja, potrzeba, podatek
  • prezentacja historii pieniądza – od wymiany towarowej aż po elektroniczne płatności
  • ukazanie różnicy między zachcianką a potrzebą
  • omówienie terminu „pensja” – czyli skąd rodzice biorą pieniądze
  • promocja oszczędzania jako sposobu gromadzenia środków, które po pewnym czasie można przeznaczyć na dowolny cel
  • wyjaśnienie czym jest „podatek” – czyli na co przeznaczana jest część wynagrodzenia rodziców
  • omówienie terminu „1% podatku” – czyli kilka słów o tym, jak można wspierać szczytne inicjatywy

Efekt: nabycie przez dzieci podstawowej wiedzy o pieniądzu z położeniem nacisku na kwestię, że pieniądze są wynagrodzeniem za pracę, a nie rosną na drzewach

Metody prowadzenia zajęć:

  • rozmowa kierowana – zadawanie pytań przez nauczyciela
  • omówienie prezentacji multimedialnej
  • zabawa z wykorzystaniem przygotowanych zadań dla dzieci
  • burza mózgów

Przebieg zajęć

  • wprowadzenie: nauczyciel prowadzący zajęcia omawia tematykę zajęć, a także zadaje pytania sprawdzające wiedzę i próbujące zaciekawić tematyką lekcji (np. czy wiecie czym są pieniądze? czy wiecie skąd się biorą pieniądze?)
  • omówienie prezentacji: główną część lekcji stanowi prezentacja multimedialna, na której w sposób atrakcyjny dla dziecka zaprezentowane zostały zagadnienia będące przedmiotem lekcji
  • zadania do wykonania: trzecią częścią zajęć podobnie jak w przypadku wszystkich lekcji w ramach akcji „Dzieci uczą rodziców” są zadania, które dzieci wykonują w trakcie zajęć, a efekty swojej pracy zabierają do domu i pokazują rodzicom – na kartach pracy jest komunikat adresowany do rodzica, który zachęca do przeznaczenia czasu na wspólną naukę (np. do wykonania jakiegoś zadania, czy obejrzenia jakiegoś filmu)

Materiały pomocnicze

Czym jest pieniądz?

– To powszechnie akceptowalny środek wymiany, za pomocą którego dokonuje się płatności za nabyte towary lub usługi.

– To środek płatniczy, którym zapłacimy (wymienimy) np. za nowe ubrania.

Krótka historia pieniądza

  • Barter – czyli wymiana towarowa.Chcąc nabyć dany towar ludzie wymieniali się tym co już posiadają.
  • Metale szlachetne – czyli kolejny etap ewolucji pieniądza, Chcąc nabyć dany towar ludzie płacili metalami szlachetnymi (np. złotem).
  • Monety – Pojawienie się monet podobnych do tych znanych nam obecnie. Za rzeczy ludzie płacili monetami.
  • Pieniądz papierowy – Kolejnym etap ewolucji pieniądza było pojawienie się banknotów papierowych, które zaczęły zastępować monety z prostej przyczyny – są dużo lżejsze od monet i łatwiejsze w przechowywaniu.
  • Plastikowe karty – Rozwój technologii sprawił, że pojawiły plastikowe karty, na których zapisana jest informacja o posiadanych środkach na koncie.
  • Elektroniczny pieniądz – Upowszechnienie się internetu i informatyzacja doprowadziły do ewolucji pieniądza w postać elektroniczną.

Skąd dorośli biorą pieniądze?

Nie, pieniądze nie rosną na drzewach. Pieniądze można zdobywać na wiele sposobów. Najważniejszym z nich jest wynagrodzenie za pracę. Dorośli po ukończeniu nauki idą do pracy. Za wykonywanie swoich obowiązków otrzymują pieniądze zwane wynagrodzeniem.

 

Czym się różni potrzeba od zachcianki?

Potrzeba to coś niezbędnego do życia. To przedmioty i usługi, które dają poczucie bezpieczeństwa. Potrzeby: żywność, dom, lekarstwa, odzież (jeśli nie posiadamy), narzędzia do pracy.

Zachcianka to coś, co może nam sprawić radość, lecz nie jest nam niezbędne do życia, nauki i pracy. Zachcianki: gry komputerowe,  nowe zabawki, nowe ubrania, płatne dodatki do gier

internetowych.

 

Czym jest oszczędzanie? 

Oszczędzanie to odkładanie części posiadanych pieniędzy przez pewien okres czasu.  Zaoszczędzone pieniądze w przyszłości można przeznaczyć na dowolny cel. Oszczędzając(odkładając pieniądze) przez jakiś czas możemy uzbierać środki na zakup nowej książki czy zabawki. 

 

Czym jest podatek?

– Podatek to część wynagrodzenia, którą przekazujemy na rzecz dobra wspólnego.  Z podatków finansowane są przedsięwzięcia, które służą społeczeństwu.

– Pieniądze pozyskane z podatku przeznaczane są na nasze bezpieczeństwo. Dzięki podatkom budowane są np.  szkoły, szpitale czy drogi.

 

Czym jest 1% podatku?

1% to jedna setna część podatku dochodowego od osób fizycznych, którą podatnik może przekazać wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego.

  • 1% podatku to wyjątkowe wsparcie dla szlachetnych inicjatyw
  • 1% podatku można przeznaczyć na pomoc potrzebującym!
  • Dzięki 1% podatku można organizować akcje edukacyjne dla dzieci!
Skip to content