Zajęcia 12.05.2021 r.

  1. „Teatr” – posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania

Magiczne miejsce

Marek Majewski

Teatr to jest widownia i scena.

Niby nic magicznego w tym nie ma,

aż do chwili, gdy nagle na scenie

dziwne zacznie się dziać przedstawienie. (…)

Każda bajka się staje prawdziwa,

gaśnie światło i scena ożywa.

Wszystko może się zdarzyć na scenie.

Działa czar, póki trwa przedstawienie. (…)

Teatr gra. Każdy ma, czego szuka.

A to wszystko nazywa się sztuka.

Gdy dorosnę, to może tu wrócę,

żeby zagrać na scenie w tej sztuce. (…)

– Co to jest teatr?

– Po co chodzimy do teatru?

– Co znajduje się w sali teatralnej?

2. Chciałabym pokazać Ci różne rodzaje teatru. Obejrzyj obrazki i przeczytaj napisy pod nimi (lub poproś o to rodzica), a dowiesz się czym charakteryzują się różne teatry.

  1. Przyjrzyj się obrazkom i wskaż, które z nich pokazują teatr, a które kino. Opowiedz co widzisz na obrazkach i o różnicach pomiędzy kinem a teatrem używając pełnych zdań.
  1. Zabawy wprawiające do zawodu aktora

Aktor, aby mógł odgrywać swoją rolę w teatrze lub filmie musi się do niej należycie przygotować, dlatego teraz zapraszam was do udziału w zabawach, które pomogą wam zdobyć umiejętności aktorskie:

– „Lustrzane odbicie”

Dziecko stoi  naprzeciwko Rodzica. Zaczyna wolno się poruszać, Rodzic naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.

– „Gra z pudełkami”

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic opowiada: Jesteś czarodziejską szkatułką. Jesteś bardzo mały(a) i szczelnie zamknięty(a). A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dziecko naśladuje jego ruchy. Teraz pudełko z powrotem się zamyka i wychodzi z niego: ryba, niemowlak, który jest strasznie głodny, dumnie krocząca naostrzona kredka, miauczący kot, wąż, człowiek wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle, spacerujący przy silnym wietrze.

– „Kim jestem”

Dziecko rozpoczyna mini kalambury od pytania Rodzica: „Kim jestem”. Po czym poprzez po przez pantomimę przedstawia zwierzę/przedmiot/bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia ich dziecko. Później następuje zamiana ról.

– Zabawa głosem „Powiedz to…”

Tekst: „wlazł kotek na płotek” wypowiadamy: ze złością, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, ze znudzeniem.

  1. Opowiedz co widzisz na obrazku. Następnie przeczytaj wyrazy związane z teatrem. Podziel je na sylaby. Jaką głoskę słyszysz na początku?

Aktor, kurtyna, widownia, bilet, scena, balkon, fotele, lalka, dekoracje, kostiumy, maska, muzyka

6. Na koniec proponuję obejrzenie filmiku „Jak powstaje teatr”

Skip to content