Zajęcia 12.05.2021 r.
- „Teatr” – posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania
Magiczne miejsce
Marek Majewski
Teatr to jest widownia i scena.
Niby nic magicznego w tym nie ma,
aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się dziać przedstawienie. (…)
Każda bajka się staje prawdziwa,
gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie. (…)
Teatr gra. Każdy ma, czego szuka.
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
żeby zagrać na scenie w tej sztuce. (…)
– Co to jest teatr?
– Po co chodzimy do teatru?
– Co znajduje się w sali teatralnej?
2. Chciałabym pokazać Ci różne rodzaje teatru. Obejrzyj obrazki i przeczytaj napisy pod nimi (lub poproś o to rodzica), a dowiesz się czym charakteryzują się różne teatry.
- Przyjrzyj się obrazkom i wskaż, które z nich pokazują teatr, a które kino. Opowiedz co widzisz na obrazkach i o różnicach pomiędzy kinem a teatrem używając pełnych zdań.
- Zabawy wprawiające do zawodu aktora
Aktor, aby mógł odgrywać swoją rolę w teatrze lub filmie musi się do niej należycie przygotować, dlatego teraz zapraszam was do udziału w zabawach, które pomogą wam zdobyć umiejętności aktorskie:
– „Lustrzane odbicie”
Dziecko stoi naprzeciwko Rodzica. Zaczyna wolno się poruszać, Rodzic naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.
– „Gra z pudełkami”
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic opowiada: Jesteś czarodziejską szkatułką. Jesteś bardzo mały(a) i szczelnie zamknięty(a). A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dziecko naśladuje jego ruchy. Teraz pudełko z powrotem się zamyka i wychodzi z niego: ryba, niemowlak, który jest strasznie głodny, dumnie krocząca naostrzona kredka, miauczący kot, wąż, człowiek wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle, spacerujący przy silnym wietrze.
– „Kim jestem”
Dziecko rozpoczyna mini kalambury od pytania Rodzica: „Kim jestem”. Po czym poprzez po przez pantomimę przedstawia zwierzę/przedmiot/bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia ich dziecko. Później następuje zamiana ról.
– Zabawa głosem „Powiedz to…”
Tekst: „wlazł kotek na płotek” wypowiadamy: ze złością, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, ze znudzeniem.
- Opowiedz co widzisz na obrazku. Następnie przeczytaj wyrazy związane z teatrem. Podziel je na sylaby. Jaką głoskę słyszysz na początku?
Aktor, kurtyna, widownia, bilet, scena, balkon, fotele, lalka, dekoracje, kostiumy, maska, muzyka
6. Na koniec proponuję obejrzenie filmiku „Jak powstaje teatr”