Przejdź do treści

Zajęcia 12.05.2021 r.

  1. „Teatr” – posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania

Magiczne miejsce

Marek Majewski

Teatr to jest widownia i scena.

Niby nic magicznego w tym nie ma,

aż do chwili, gdy nagle na scenie

dziwne zacznie się dziać przedstawienie. (…)

Każda bajka się staje prawdziwa,

gaśnie światło i scena ożywa.

Wszystko może się zdarzyć na scenie.

Działa czar, póki trwa przedstawienie. (…)

Teatr gra. Każdy ma, czego szuka.

A to wszystko nazywa się sztuka.

Gdy dorosnę, to może tu wrócę,

żeby zagrać na scenie w tej sztuce. (…)

– Co to jest teatr?

– Po co chodzimy do teatru?

– Co znajduje się w sali teatralnej?

2. Chciałabym pokazać Ci różne rodzaje teatru. Obejrzyj obrazki i przeczytaj napisy pod nimi (lub poproś o to rodzica), a dowiesz się czym charakteryzują się różne teatry.

  1. Przyjrzyj się obrazkom i wskaż, które z nich pokazują teatr, a które kino. Opowiedz co widzisz na obrazkach i o różnicach pomiędzy kinem a teatrem używając pełnych zdań.
  1. Zabawy wprawiające do zawodu aktora

Aktor, aby mógł odgrywać swoją rolę w teatrze lub filmie musi się do niej należycie przygotować, dlatego teraz zapraszam was do udziału w zabawach, które pomogą wam zdobyć umiejętności aktorskie:

– „Lustrzane odbicie”

Dziecko stoi  naprzeciwko Rodzica. Zaczyna wolno się poruszać, Rodzic naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego lustrzanym odbiciem. Potem następuje zamiana ról.

– „Gra z pudełkami”

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic opowiada: Jesteś czarodziejską szkatułką. Jesteś bardzo mały(a) i szczelnie zamknięty(a). A teraz szkatułki pomału otwierają się i wychodzi z nich …fruwający motyl – dziecko naśladuje jego ruchy. Teraz pudełko z powrotem się zamyka i wychodzi z niego: ryba, niemowlak, który jest strasznie głodny, dumnie krocząca naostrzona kredka, miauczący kot, wąż, człowiek wchodzący po schodach, myjący okna, łapiący motyle, spacerujący przy silnym wietrze.

– „Kim jestem”

Dziecko rozpoczyna mini kalambury od pytania Rodzica: „Kim jestem”. Po czym poprzez po przez pantomimę przedstawia zwierzę/przedmiot/bajkę. Rodzic ma za zadanie odgadnąć co przedstawia ich dziecko. Później następuje zamiana ról.

– Zabawa głosem „Powiedz to…”

Tekst: „wlazł kotek na płotek” wypowiadamy: ze złością, z radością, ze smutkiem, ze zdziwieniem, ze znudzeniem.

  1. Opowiedz co widzisz na obrazku. Następnie przeczytaj wyrazy związane z teatrem. Podziel je na sylaby. Jaką głoskę słyszysz na początku?

Aktor, kurtyna, widownia, bilet, scena, balkon, fotele, lalka, dekoracje, kostiumy, maska, muzyka

6. Na koniec proponuję obejrzenie filmiku „Jak powstaje teatr”